جنگ نرم

در جنگ نرم، چه کسانى باید میدان بیایند؟ قدر مسلّم نخبگان فکرى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.(امام خامنه ای)

جنگ نرم

در جنگ نرم، چه کسانى باید میدان بیایند؟ قدر مسلّم نخبگان فکرى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.(امام خامنه ای)

این وبلاگ سعی دارد با معرفی مبانی معرفتی گفتمان انقلاب اسلامی و نهادینه کردن آن در جامعه، عمق فکری و معرفتی جریانهای فکری و فرهنگی و سیاسی را نمایان کند تا ظلمات و موانع رسیدن به اهداف و آرمانهای الهی انقلاب اسلامی نمایان شود و در این مقطع حساس انوار الهی انقلاب اسلامی هر چه زودتر به ظهورکامل برسد.

پیوندها
پیوندهای روزانه

مبارزه با هدفمندی یارانه ها عینیت اسلام آمریکایی

پنجشنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۲، ۰۷:۴۱ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

در خصو ص اجرای هدفمندی یارانه‌ها و نحوه عملکرد دولت انقلابی، صحبت هایی در فضای سیاسی کشور عنوان می شود که باید این مهم بررسی شود که آیا این سیاست کلان باید اجرا شود؟ آیا دولت انقلابی در اجرای فاز اول این طرح اشتباه عمل کرد که برای اجرای فاز دوم آن این همه مخالفت در فضای سیاسی و مطبوعاتی می شود؟ افضل این است که مواضع و عقاید رجال سیاسی با سنگ محکی استوار سنجیده شود تا بشود با نگاهی درست به قضاوت نشست و آن این که نظر امام امت در این باب چه می باشد.

امام امت در آغاز سال ۹۱ در جوار بارگاه مقدس امام هشتم(ع) در باب اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها و مسائل کلان اقتصادی کشور می فرمایند:

«سال ۹۰ را «سال جهاد اقتصادی» اعلام کردیم؛ لذا من از مسائل اقتصادى آغاز می کنم. تحرک اقتصادى مسئولین کشور با همراهى مثال‌زدنى و تحسین‌برانگیز مردم در طول سال ۹۰ قابل ذکر است. از جمله‌ى آنچه که می توان در این زمینه مطرح کرد، همین مسئله‌ى هدفمندى یارانه‌هاست. همه‌ى کارشناسان اقتصادى، چه در دولت هاى قبلى، چه در دولت کنونى متفق‌القولند که هدفمندى یارانه‌ها براى کشور یک نیاز و یک ضرورت است؛ همه این را اعتراف کرده‌اند. با وجود اینکه این معنا مورد اتفاق همه بوده است، اما این اقدام لازم به خاطر دشوارى‌هایش، به خاطر پیچیدگى‌هایش، بر زمین مانده بود. دولت و مجلس در سال ۹۰، در شرائط تحریم، در شرائطى که دشوارى و پیچیدگى این کار بیشتر از همیشه است، همت کردند، اقدام کردند و مراحل مهمى از این کار را پیش بردند. کار تمام نشده است؛ اما آنچه که تاکنون مسئولان کشور - چه در دولت، چه در مجلس شوراى اسلامى - اقدام کرده‌اند و پشتیبانى و همدلى و همراهى ملت، آنها را قرین موفقیت کرده، بسیار مهم و قابل توجه است.

 هدف هاى عمده‌ى این قانون، چند مطلب بسیار اساسى است که من اشاره می کنم. آحاد مردم عزیز ما این‌ها را شنیده‌اند، لیکن باید تأمل و تعمق کنند. این کار، کار بزرگى است؛ کار مهمى است. یکى از هدف هاى این قانون عبارت است از توزیع عادلانه‌ى یارانه‌هائى که نظام و دولت به مردم می دهد. من قبلاً در یک صحبتى شرح دادم که یارانه‌ها همیشه به صورت نامتعادل و غیر عادلانه در بین قشرهاى مختلف مردم تقسیم میشده است؛ طبیعت کار یارانه‌ى عمومى همین است. با هدفمندى یارانه‌ها، در واقع یک تعادلى، یک اجراى عدالتى در تقسیم و توزیع یارانه‌ها وجود پیدا کرده است. و من خبرهاى موثقى از سراسر کشور دارم که حاکى از آن است که این کار در بهبود زندگى طبقات ضعیف نقش مؤثر داشته است. این یکى از هدف هاست، که مهمترین هدف و مقصد از این قانون هم همین است.

 یک هدف دیگر، اصلاح ساختار تولید و اصلاح ساختار اقتصاد کشور است. چرخه‌ى تولید در کشور، چرخه‌ى معیوبى بوده است. آنچه را که ما در مجموعه‌ى تولیدى کشور به دست مى‌آوردیم، با مصرف بیشتر، هزینه‌ى بیشتر و دستاورد و بازدهِ کمتر بوده است. طبق تشخیص کارشناسان اقتصادى - که همه بر آن اتفاق نظر دارند - هدفمندى یارانه‌ها می تواند این را اصلاح کند؛ حالت پرمصرف و کم‌بازده را از تولید کشور بستاند و مصرف و بازده را در تولید متعادل کند.

 یک هدف دیگر، مدیریت مصرف حامل هاى انرژى است. ما چون یک کشور نفت‌خیز بودیم، از اول عادت کردیم بنزین را، گاز را، گازوئیل را، نفت سفید را بدون ملاحظه مصرف کنیم. مصرف ما از مصرف بسیارى از کشورها - شاید به یک معنا از همه‌ى کشورها - بیشتر و بى‌رویّه‌تر بوده است. این هدفمندى یارانه‌ها، کشور را به صرفه‌جوئى در مصرف حامل هاى انرژى می کشاند. آمارهائى که منتشر شده است و آمارهاى مورد قبول است، به ما نشان می دهد که تا همین امروز اگر قانون هدفمندى یارانه‌ها اجرا نمی شد، مصرف بنزین در کشور تقریباً دو برابر مصرفى بود که امروز انجام می گیرد. وقتى که تولید داخلى بنزین به قدر مصرف نیست، ما مجبوریم چه کار کنیم؟ باید بنزین را وارد کنیم؛ یعنى دست ملت ایران زیر کارد بدخواهان و دشمنان باشد. با این کار، صرفه‌جوئى شد. امروز مصرف بنزین در کشور، تقریباً به قدر تولید داخلى است؛ احتیاج به واردات بنزین نداریم؛ این براى کشور یک امتیاز بزرگ است. این کار در سال ۹۰ انجام شد؛ در همان وقتى که دشمنان ما، ما را تحریم کردند؛ براى اینکه ملت را به زانو در بیاورند؛ اما جوانان ملت همت کردند، با این کارها توانستند نقشه و توطئه‌ى دشمن را خنثى کنند...»

که البته امام امت ادامه می دهد و عملکرد اقتصادی را خلاف آن چیزی می داند که دشمن می خواهد.

اما بعد از صحبت‌های امام خامنه ای،  دولت دهم در تلاش بود تا فاز دوم این طرح مهم را اجرا کند، اما رئیس مجلس شورای اسلامی آقای علی لاریجانی با فشارهای وارده به دولت برای اجرا نشدن فاز دوم اقداماتی نمود و سرانجام طی نامه‌ای به امام خامنه‌ای در تاریخ ۱۹ فروردین خواستار توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شد. این در حالی است که مجلس شورای اسلامی با تغییر ۲۰ الی ۲۵ درصدی لایحه هدفمندی یارانه‌ها لایحه دولت را به طرح مجلس تبدیل کرد و ماهیت این لایحه را تغییر داد. البته باید گفت که این اعتراض‌ها و مخالفت‌های آقای علی لاریجانی به این جا ختم نمی شود و در تاریخ ۸ بهمن ۹۱ در روزنامه شرق بیان می دارد: «اینکه هدفمندی یارانه‌ها نیمه راه است، بسیار روشن است و نیازی نیست به صحبت‌های رهبر معظم انقلاب نسبت داده شود اما اینکه ادامه این مسیر هدفمندی باید در شرایط امروز صورت گیرد یا به زمان دیگری موکول شود، مسأله اصلی است.» در اینجا باید از ایشان پرسید آیا مؤیدات رهبری در ابتدای سال برای شما و نمایندگان فصل الخطاب نیست که اینقدر رهبر انقلاب را فصل الخطاب می دانید و در جایی دیگر در زمان استیضاح وزیر خطاب به دولت مردمی با طعنه و کنایه می گویید: «کشوری که ولایت فقیه دارد بن بست ندارد.» آیا این بن بست ایجاد شده عین اسلام آمریکایی نیست که امام خامنه‌ای می فرمایند:

« اولین و اصلی‌ترین نقطه در مبانی امام و نظرات امام، مسئله اسلامِ نابِ، محمدی است؛ یعنی اسلامِ ظلم‌ستیز، اسلامِ عدالت‌خواه، اسلامِ مجاهد، اسلام طرفدارِ محرومان، اسلام مدافعِ حقوقِ پابرهنگان و رنج‌دیدگان و مستضعفان. در مقابل این اسلام، امام اصطلاحِ «اسلام آمریکائی» را در فرهنگ سیاسیِ ما وارد کرد. اسلام آمریکائی یعنی اسلامِ تشریفاتی، اسلامِ بی‌تفاوت در مقابل ظلم، در مقابل زیاده‌خواهی، اسلام بی‌تفاوت در مقابلِ دست اندازی به حقوق مظلومان، اسلامِ کمک به زورگویان، اسلام کمک به اقویا، اسلامی که با همه این‌ها می‌سازد. این اسلام را امام نامگذاری کرد: اسلام آمریکائی.»

در جایی دیگر علی فلاحیان  وزیر اطلاعات دولت آقای هاشمی که ادعا کرده است درخواست‌های مردمی برای حضور ایشان در عرصه انتخابات ۹۲ به حد نصاب رسیده است با اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت  در این مورد می گوید: دولت فعلی با دادن یارانه و سایر کمک‌ها به دهک‌های پایین جامعه، تقاضا را در جامعه افزایش داده است! (روزنامه ایران ۲ اسفند ۹۱)

اما این هجمه‌ها به این طرح انقلابی به اینجا بسنده نمی شود تا جایی که سایت حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی به نقل از ایشان مورخ ۱ اسفند ۹۱ ضمن تهمت زدن به دولت دهم که به قول دکتر احمدی نژاد «تهمت زدن به دولت هیچ هزینه‌ای ندارد»،  اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها را انحرافی می خواند و می نویسد: « رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آمارهای خلاف واقع که از تولید و اقتصاد کشور ارائه می‌گردد، گفت: مردم به وضوح چند برابر شدن قیمت‌ها و کاهش ارزش پول ملی به یک‌سوم را با گوشت و پوست خود لمس می‌کنند، اما عده‌ای هنوز به آمار و ارقام تخیلی خود دلخوش هستند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هدفمندی یارانه‌ها را نیاز اساسی اقتصاد کشور خواند و با اشاره به اجرای نادرست و انحرافی مرحله اول این طرح سرنوشت‌ساز تصریح کرد: نتیجه هدفمندی یارانه می‌بایست تقویت تولید و رشد اقتصاد و کشاورزی کشور می‌شد و نه سرازیر کردن مبلغی ناچیز به حساب مردم و در مقابل ایجاد تورم سرسام‌آور و کاهش شدید پول ملی.»

در این باب باید گفت هنوز تورم تقریبا ۵۰ درصدی و خُرد شدن استخوان‌های مستضعفین در زیر چرخ‌های سازندگی! که امام امت فرمودند «عده‌ای سازندگی را با مادی گرایی اشتباه گرفته اند» یادمان نرفته و نخواهد رفت. باید گفت تبعیت از ولایت فقیه یعنی ایشان یک نظر دارند و بنده نظر بهتر! آیا این جمله برای شماکافی نیست که امام امت فرمودند: « من قبلاً در یک صحبتى شرح دادم که یارانه‌ها همیشه به صورت نامتعادل و غیر عادلانه در بین قشرهاى مختلف مردم تقسیم می شده است؛ طبیعت کار یارانه‌ى عمومى همین است. با هدفمندى یارانه‌ها، در واقع یک تعادلى، یک اجراى عدالتى در تقسیم و توزیع یارانه‌ها وجود پیدا کرده است. و من خبرهاى موثقى از سراسر کشور دارم که حاکى از آن است که این کار در بهبود زندگى طبقات ضعیف نقش مؤثر داشته است.»

در این هیاهوی تهمت‌ها و هزینه نداشتن آن، باید نسبت به مردم و خدای متعال مسئول بود و از رجال مخالف پرسید آیا این حرف‌ها مشکلاتی از این کشور را حل کرده است یا اینکه می خواهید کشور خویش را بدست خویش به سمت بن بست خویش ببرید؟ آیا این حرف‌ها دلسوزی برای مردم است یا به ستوه  آوردن ایشان برای مقابله و جنگ تمام عیار علیه رقم زننده کلید تشکیل دولت اسلامی؟ آیا می خواهید خویش را اثبات کنید؟ آیا می خواهید به ملت انقلابی ایران عزیز بگویید اشتباه کردید که سکان اجرایی این مرز و بوم را به دست کسی سپردید که احیاگر گفتمان امام و انقلاب است؟ آیا این فشارها باید منتج به این بشود که مردم بگویند اشتباه کردیم که به احمدی نژاد ولایتی و مکتبی رأی دادیم که انقلاب را به ریل اصلی خود برگرداند؟ آیا می خواهد این ملت از آرمان ها و اهداف الهی خویش بازگردند؟ آیا می خواهید بگویید هرکس قلب و روح و فکر و عملش با ولایت است مملکت را به ناکجاآباد می کشاند؟ آیا این اظهارات زمینه ساز ظهور امام زمان است یا حجابی اکبر بر آن؟

از طرفی دیگر دلسوزان حزب اللهی و ولایت دوست نه ولایت دار، در چنان حجابی فرو رفته اند که نمی دانند در چه مقطع حساسی قرار گرفته اند و با کوبیدن مظهر عدالتخواهی در پی اثبات و محافظت از خویشتن هستند که مبادا زیر سؤال بروند!  باید به ایشان متذکر بود که مبادا در زمین اسلام آمریکایی بازی کنید و به جای مقابله با حریف همچون غضنفری باشید که باید به دنبال شما رفت که مبادا گل به تیم خودی بزنید!

و در پایان باید به ریشه مخالفت‌ها با دولت اشاره کرد که امام امت می فرمایند:

« در این سال هائى که دولت نهم و دولت دهم بر سر کار بودند تا امروز، گفتمان انقلاب و ارزش هاى‌‌ انقلاب و چیزهائى که امام به آن توصیه می کردند و ما آن ها را از انقلاب آموختیم، خوشبختانه کاملاً برجسته شده: مسئله‌‌ى ساده‌‌زیستى مسئولان، استکبارستیزی، افتخار به انقلابیگرى. یک دوره‌‌اى بر ما گذشت که اسم انقلاب و انقلابیگرى و این‌ها به انزوا افتاده بود؛ سعى می کردند به عنوان یک ارزش منفى یا ضد ارزش، از این چیزها یاد کنند؛ مقاله می نوشتند، حرف می زدند، گفته می شد. امروز خوشبختانه اینجور نیست، درست بعکس است؛ گرایش عمومى مردم و مسئولان کشور به حرکت انقلابى، جهتگیرى انقلابى، ارزش هاى انقلابى و مبانى انقلاب است. این را توجه داشته باشید که یکى از عوامل گرایش مردم به دولت، همین هاست؛ یعنى مردم به این ارزش‌ها اهمیت می دهند. مسئله‌‌ى دعوت به عدالت، مسئله‌‌ى ساده‌‌زیستى، دور بودن مسئولان از تجمل؛ اینها خیلى چیزهاى مهمى است.»

والسلام علیکم

91/12/18

محسن نوروزی.

  • محسن نوروزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
.........................................