جنگ نرم

در جنگ نرم، چه کسانى باید میدان بیایند؟ قدر مسلّم نخبگان فکرى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.(امام خامنه ای)

جنگ نرم

در جنگ نرم، چه کسانى باید میدان بیایند؟ قدر مسلّم نخبگان فکرى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.(امام خامنه ای)

این وبلاگ سعی دارد با معرفی مبانی معرفتی گفتمان انقلاب اسلامی و نهادینه کردن آن در جامعه، عمق فکری و معرفتی جریانهای فکری و فرهنگی و سیاسی را نمایان کند تا ظلمات و موانع رسیدن به اهداف و آرمانهای الهی انقلاب اسلامی نمایان شود و در این مقطع حساس انوار الهی انقلاب اسلامی هر چه زودتر به ظهورکامل برسد.

پیوندها
پیوندهای روزانه

طرح مسئله حجاب بوی توطئه می دهد!/ قسمت اول

چهارشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۳، ۰۶:۳۰ ب.ظ

هوالعدل

اگر در این چندماه که از آغاز سال جدید می گذرد فضای رسانه‌ای را رصد کرده باشید، حتما با مسئله‌ای مطرح شده به نام حجاب مواجه خواهید شد. مسئله‌ای که در این چند سال اخیر نام آن قرین شده است با فرهنگ، بدان معنا که هرجا سخن از فرهنگ است نام حجاب در آن جا می درخشد! به خصوص سال 1393 هجری شمسی که مزین شده است به نام " اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی".

با نظر کردن به دیدارهای امام امت و سپردن جان و عقل و فکر و ذهن خود به آن مقام عظیم الشأن، متوجه خواهیم شد که اساسی‌ترین مسئله نظام اسلامی عدالت است، چرا که عدالت روح حاکمیت اسلامی و روح انقلاب اسلامی است و جامعه‌ بدون عدالت به ارزنی نمی ارزد. قسط هدف اصلی اما میانی انبیاء بوده است آن جا که قرآن می فرماید:«لقد ارسلنا رسلنا بالبیّنات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم النّاس بالقسط» و در جای دیگر خداوند متعال امر می کند به عدل و می فرماید: «ان الله یأمر بالعدل و الاحسان». در باب عدل پیامبر عزیز اسلام می فرمایند:«بالعدل قامت السماوات و الارض» یعنی خداوند به طور تکوینی اساس و بنای همه عالم را بر عدل گذاشته است. پس عدالت اساسی ترین مسئله ای است که نظام اسلامی و به خصوص انقلاب اسلامی باید آن را به طور تشریعی طراحی و تبیین و پیاده سازی نماید. اگر امام خامنه‌ای آن همه تأکید بر مسئله عدالت دارد و یک دهه را به نام «عدالت و پیشرفت» نام‌گذاری کرده است، بدین خاطر است که همه در رأس برنامه خود عدالت را مدنظر داشته باشند و بدانند که بدون عدالت امکان پیشرفت وجود ندارد و هر جایی که بوی بی عدالتی می دهد محکوم به شکست و فنا است. موضوع یکی از چهار نشست‌ راهبردی -که یکی از مهم ترین جلساتی است که امام امت به عنوان راه‌بر انقلاب اسلامی با متفکرین خود برگزار می‌نماید- درباره عدالت است و ایشان در باب عدالت می فرمایند:« عدالت دغدغه‌ی همیشگی و تاریخی بشر بوده. به تبع احساس نیاز به عدالت که در طول تاریخ تا امروز در مردم عمومیت داشته، متفکران بشر، فیلسوفان و حکما در این مقوله وارد شدند و دغدغه‌ی آن‌ها بوده است. بنابراین از قدیم‌ترین دوران‌های تاریخ تا امروز درباره‌ی عدالت و عدالت اجتماعی به همین معنای عام، بحث شده، نظریه داده شده؛ لیکن نقش ادیان استثنائی است. یعنی آنچه که ادیان در طول زمان راجع به عدالت گفتند و خواستند و اهتمام کردند، بی‌نظیر و استثنائی است. در نظرات حکما و اندیشمندان، آن اهتمام ادیان مطلقاً مشاهده نمی‌شود.

...به شهادت قرآن، ادیان هدف خودشان را عدالت قرار دادند: «لقد ارسلنا رسلنا بالبیّنات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم النّاس بالقسط».قطعاً این آیه حکم می‌کند بر این‌که هدف ارسال رسل و انزال کتب و آمدن بیّنات - یعنی حجت‌های متقن و غیر قابل تردیدی که پیغمبران ارائه می‌دهند؛ کتاب، یعنی منشور ادیان در مورد معارف، احکام و اخلاقیات؛ میزان، یعنی آن سنجه‌ها و معیارها - قیام به قسط بوده است؛ «لیقوم النّاس بالقسط». البته شکی نیست که قیام به قسط و همه‌ی آنچه که مربوط به زندگی دنیائی، اجتماعی و فردی افراد است، مقدمه‌ی آن هدف خلقت است: «و ما خلقت الجنّ و الانس الّا لیعبدون»؛یعنی عبودیت. اصلاً هدف خلقت، عبد خدا شدن است؛ که بالاترین کمالات هم همین عبودیت خداست. لیکن در راه رسیدن به آن هدف، هدف نبوت‌ها و ارسال رسل است؛ که از جمله‌ی آن، آن چیزی است که این آیه به آن تصریح می‌کند. البته تصریحات دیگری هم در آیات قرآن هست که به سایر اهدافِ ارسال رسل اشاره می‌کند، که این‌ها با یکدیگر قابل جمع است. پس هدف شد عدالت. هدف نظام‌سازی، هدف تمدنها، هدف حرکت بشر در محیط جامعه، شد عدالت. در هیچ مکتب دیگری این وجود ندارد؛ این مخصوص ادیان است.

 خصوصیت دیگر ادیان این است که انبیاء در طول تاریخ در کنار مظلومان قرار گرفته‌اند؛ یعنی برای عدالت عملاً پیکار کردند.»

ببینید عدالت دغدغه بشر در طول تاریخ بوده است چرا که هر انسانی از اعماق وجودش عدالت را می فهمد و این واژه، واژه ای است بسیار مأنوس برای انسان، به طوری که انگار او سال‌های سال است که بدان خو گرفته است.

خداوند علیم و حکیم و قدیر، از طرفی این حقیقت زیبا را در وجود هر انسانی نهاده است و از طرفی راه‌نما و راه‌بری برای او فرستاده تا این بشر غرق در ظلم و جور و جهل، بتواند این دو را به هم رساند و جان برهوت خویش را سیراب نماید تا او در سکینه و آرامش منتج از عدالت تکوینی و تشریعی بتواند به هدف اصلی عالم هستی که همان عبودیت است برساند.

اما سوالی که به ذهن نگارنده متبادر می شود این است که چرا و چه کسانی به مسئله حجاب دامن می زنند؟ آیا این همه اصرار بر مسئله‌ای به نام حجاب امری ثواب است یا نابخشودنی؟ آیا این از ضروریات نظام اسلامی است؟ آیا حجاب مسئله‌ای است که اگر نباشد نظام اسلامی بی‌محتوا می گردد؟ آیا رسالت انقلاب است در وهله نخست مبارزه با بدحجابی و بدحجابان است؟ آیا صدوبیست و چهارهزار پیامبر و ائمه اطهار و اولیای الهی و زعمای حقیقی شیعه هدفشان برقرای حجاب آن‌هم با اهرم های فشار بوده است؟

ادامه دارد...

  • محسن نوروزی

نظرات  (۵)

  • ئاموزا رسول زاده
  • دوست عزیز وب جالبی داری .
    منم تازه شروع کردم و با یک « دل نوشته » به روزم .
    خوشحال میشم سری به وب من بزنی و نظرتو بنویسی .
    http://lapara.blog.ir/
    با عرض سلام خدمت دوست مجاهد و دانشمندم .
    قبل ازینکه بخوام در مورد مطلبی که نوشتی چیزی بگم باید بهت تبریک بگم که اینقدر قلم شیوایی داری و به این خوبی و زیبایی می نویسی .
    من البته باید حتما نوشته های قبلیت رو هم بخونم و استفاده کنم از مطالب خوبت .
    ...
    نکته ای که در این نوشته بش پرداختی واقعا نکته به جا و ظریفیه ...
    که اگر به خوبی در جامعه تبیین بشه می تونه جذب زیادی داشته باشه .
    متاسفانه تعریفی که دولتمردان ما از فرهنگ دارند تفاوت خیلی زیادی با تعریف امام خامنه ای از فرهنگ داره و تنها چیزی که نمی دونند همین علت نامگذاری امسال هست ...
    در جایی دیدم که وزیر فرهنگ و ارشاد گفته در راستای ارتقای سطح فرهنگ جامعه در این سال باید فرهنگ شهروندی رو گسترش بدیم !
    ...
    با یه مطلب تازه به روز هستم و منتظر دیدگاه های دوستان .
    ممنونم
    پاسخ:
    سلام
    متشکرم
    با انتقادهایتان بیشتر مرا در نوشتن یاری فرمایید.
    باید از وزیر فرهنگ و ارشاد پرسید فرهنگ شهروندی چه ویژگی ها و شاخص هایی دارد؟ و سوال دیگر این که روستاییان را جزء چه فرهنگی قرار می دهید؟
  • میثم دیانی
  •  سلام
    به روز هستم
    http://modafeanhaghighat.blogfa.com/
    یا زهرا(س)[گل]
    پاسخ:
    سلام
    انشاالله حق خودش را نمایان خواهد کرد.
    سلام من برخی مشکلات جامعه را که مشکلات خودم بود در مورد ماهــواره برای سایت جوان انقلابی ارسال کردم که آنها لطف کردند و برای ازاد اندیشی منتشر کردند. حال از شما دوست مومن و عزیز و جوان انقلابی میخواهم که به این بحث آمده و مرا کمک کنید. در این سایت بحث های زیای میشود که بیشتر انقلابی و فرهنگی است جای شما و افکار زیبایتان در این مباحث بسیار خالی است امیدوارم منو کمک کنید فاطمه – ساری ــــــــــــــــــــــــــــت نام بحث : بررسی محاسن و معایب داشتن ماهوراه در منازل http://javanenghelabi.ir/
  • میثم دیانی
  • سلام
     به روز هستم
    http://modafeanhaghighat.blogfa.com
    یا علی(ع) [گل]یا زهرا(س)[گل]

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    .........................................